IPB

Hoşgeldiniz Ziyaretçi ( Üye Girişi | Üye Olmak İçin Tıklayın )


16 Sayfa V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> -=Prodüksiyon Tavsiyeleri=-, Sorular ve Tartışma...
H.T.R
mesaj 26/10/2005, 10:00
İleti #1


TR-ancer
*****



Katılım : 27/08/2004
Üye no : 1657



Access to 32 Countries and 54 locations, PPTP, L2TP, SSTP, OpenVPN Supported, sstp vpn service EarthVPN-=Prodüksiyon Tavsiyeleri=-
Sorular ve Tartışma...

Merhaba Arkadaşlar,
Bu forumumuzda birçok başarılı, birbirinden değerli prodüktör arkadaşlarımız var. Bir o kadar da bu işe yeni başlayan.. bilgiye aç bu işi öğrenmeye can atan arkadaşalarımız mevcut.

Bu işi başarmak istiyorsanız öncelikle zaman, sabır ve bilgi üçlüsüne sahip olmanız gerektiğini birçok kez yazdım. Tabii, bu genellemenin altında kullanacağınız programlar ve/veya hardware olmak zorunda..

Bir çoğumuz çeşitli nedenlerden dolayı software kaynaklı çalıştığımız için bu bölümü sadece software kaynaklı tartışmaya açıyorum.

Bu bölümde sizinle amaçınız olan (veya olması gereken) kendi soundunuzu nasıl oluşturacağınızı ve nasıl daha uplifting ve iyi-doğru-temiz duyulan sesler elde edebileceğinizi paylaşmanızı istiyorum.

Şunu özellikle belirtmeliyim ki bu olayları ancak ve ancak temel kavramları kafanıza oturttuğunuz zaman uygulamalısınız. Neyi niçin yaptığınızı bilmiyorsanız o size birşey katmaz.

Kendi deneyim ve araştırmalarım sonucunda kazandığım tip&trick’leri ayrı ayrı yazıyorum, biraz uzun olduğu ve hatırlamam gerektiği için biraz zaman alıyor. Bu yüzden geleceği düşünerek sizin açınızdan zaman kaybı olmaması için tartışmayı bu topic ile başlatıyorum. Buraya yazalım paylaşalım.

Size biraz planlarımdan bahsedeyeim.

Bu topic’in (tartışma-soru sorma topic’i) bir sonuçu olarak daha çok referans olarak kullanabileceğiniz –temize çekilmiş versionu gibi- hoş bir formatta bir sticky topic oluşturmayı planlıyorum. Yani referans topic’e giren bir arkadaş doğrudan kimlerin ne gibi şeyler önerdiğini görebilecek. (Geyikleri, soruları, tartışmaları veya iyileştirmeleri okumakla zaman kaybetmeyecek)

Dediğim gibi tartışmalar sorular ve düşünceleriniz için bu topici kullanalım.. Diğeri topic'i kendi yazacaklarım az çok bitince oluşturacağım ki sizden gelen işe yaradığını düşündüklerimi rica üzerine asıl referans forumuna gireceğiz. (Prosedürü o zaman açıklayacağım)

Bunların ikisini paralell olarak takip ederseniz sizin yararınıza olacaktır. flowers.gif

Sevgiyle kalın.. love[1].gif
Ahter

Bu ileti Ahter_Sönmez tarafından 27/10/2005, 7:05 yeniden düzenlenmiştir.
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
H.T.R
mesaj 27/10/2005, 9:58
İleti #2


TR-ancer
*****



Katılım : 27/08/2004
Üye no : 1657



Arkadaşlar.. eğer çok gizli bir tekniğiniz yoksa yavaş yavaş alalım tavsiyelerinizi... biggrin.gif Çekinmeyin.. paylaşın bizimle
Ben ayırca bi doküman olarak yazıyorum..

Bu ileti Ahter_Sönmez tarafından 27/10/2005, 9:59 yeniden düzenlenmiştir.
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
naumoski
mesaj 28/10/2005, 3:50
İleti #3


like.no.other
*****



Katılım : 7/11/2004
Üye no : 1979



Çok gizli bir tekniğim vardı o yüzden karar veremedim tongue.gif
ama sonunda yazalım dedik 2 satır bişeyler.

Çok uzun olmayacak diceklerim.Tarzı tam olarak trance olmasada gitgide trance'e kayan bir kişilik olan bazılarımızın sevdiği ama birçoğumuzun pek yaratıcı olarak görmediği bir kişilik olan Benny Benassi soundlarını nasıl yaparız hakkında birkaç tavsiyem ve önerim olacak ne kullanıcaklarınız hakkında.Bilmiyorum Benassi stüdyosunda donanımsal olarak mükemmel bir kalite yakalamak için ne kullanıyor ama biz yazılımsal olarak birkaç şekilde meshur benassi bassline'ını alabiliriz.

Birçok produksyon aracı var,hemen hepsinde iyi kötü bu sesi almamız mümkün mesala Fruity'de 3xOsc'den alınabiliyormus,Reason'da bunun için değişik patchler var ve Re-Birth yardımıyla alınabiliyor ama ben daha prof. olarak gördüğüm Cubase tabanlı ücretsiz bir vst tavsiye edeceğim size. Ürünün adı Muon Tau
PROTECTED LINK Linkleri görebilmek için lütfen ÜYE Olunuz ( Please REGISTER to view links )

bu basit bir Roland TB-303 bassline modülü.Üzerinde çok fazla detaylı bir ayar yapmanız mümkün değil ama benassi soundları oldukca iyi elde edebiliyorsunuz,daha detaylı versiyonu Muon Tau 2 bunuda full olarak p2p'lerde bulabilirsiniz.Burada istediğiniz soundun ayarlarını bulmak size kalıyor ama 2 önemli nokta varki,birincisi "wave" switchini üste tarafa yani SAW kısmına getirmeniz ikincisi ise Glide'ı saat 2-3 yönüne doğru getirerek aktif etmeniz geri kalan Tune,Cut,Envelope gibi ayarlar sizin parçanıza özel ayarlardır bunları kendiniz yapmalısınız.
Tamam diyelimki bu sesi aldık ama inanın bana bu işin basit kısmı Benassi tarzı parçalarda önemli nokta bir nevi mastering işi olan Side Chaining'tir.
Side Chaining olayını Ahter bir arkadasın produksyon denemesi için yazmış.

--------------SIDECHAIN--------------
Aslında sidechain dedikleri olay bir compresyon işleminden çok bir limitleme işlemidir. (kişisel görüşüm-en azından yapılacaksa o şekilde yapılmalı)

Sidechain'i elde etmek için önce ratio'u yüksek tutup sonra attack'i en hızlı olduğu konuma getirmeniz gerekir. Bassline'a ne kadar vurgu koymak istediğinize bağlı olarak relese parametresi de olabildiğince hızlı olmalıdır. Relese'i ne kadar hızlı tutarsanız kick'den sonraki bassline notası o kadar vurgulu gelir. Bunun sebebi ise çok basit bir mantıktır. Kick vurduktan sonra kick sesinin bittiği yerden önce bassline notası girer. Böylece kick bassline'nın üzerinde otorite kurar (hehe biraz türk filmi gibi garip anlattım ama bir bakıma demek istediğim kick soundu bassline'ı yutar..etkisiz bırakır)

Sidechin için sadece dinlemeniz gerekmektedir. İşinizi kolaylaştırcak hiçbir tip-trick yoktur. Autogain vb. işe yaramaz...

Forward Feed - Backward Feed (Feedback) diye çeşitleri vardır ama biraz fazla off topic olacak !!
--------------SON--------------

Paul White'ın yazısındanmış smile.gif
Side Chaining için
PROTECTED LINK Linkleri görebilmek için lütfen ÜYE Olunuz ( Please REGISTER to view links )
kullanabilirsiniz,cubase'de nasıl yapıldığınıda bundan sonraki yazılarda yazarım.

Son olarak prodüktürlerin çıkardıkları gibi güzel synth sesleri almanız için bir Synth önereceğim donanım olarakta mevcut yazılım olarakta,p2p'lerde bulabilirsiniz özellikle Arp kısımı çok başarılı olan reFX ürünü Vanguard dedim ya başarılı prodüktor sesleri çıkartıyor diye smile.gif bu üründeki patchlerin isimleri bile ünlü kişilerle anılan patchler
PROTECTED LINK Linkleri görebilmek için lütfen ÜYE Olunuz ( Please REGISTER to view links )


Neyse yazmıcaz dedik yine geyik yaptık biggrin.gif
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
Silk-R
mesaj 28/10/2005, 22:56
İleti #4


Aktif Üye
***



Katılım : 29/07/2003
Üye no : 38



Kicklerle ilgili bir tavsiye.

Waves Plug-In kullaniyorsaniz oradaki Req, Maxbass ve C1 compressorlerden faydalanacagiz.

Sectiginiz kick sample'ina sirasiyla Req -> Maxbass -> C1 uygulayin.

Req ile istediginiz sesi ince ayarlar ile elde edebilirsiniz. Sonrasinda Maxbass ile kick'teki bass frekanslari yukseltmek mumkun. Efektleri uygulama sirasi onemlidir.

Kick once Req'dan gececek, sonra Maxbass sonrasinda da C1.

Ikinci bir secenek ise Req'dan sonra C1 sonra Maxbass sonra yine C1 kullanmak.

Kolay gelsin.....

P.S. Req yerine tercih ettiginiz bir Eq ve C1 yerine tercih ettiginiz bir compressor kullanabilirsiniz. Onemli olan siradir : Equalizer -> Waves Maxbass -> Compressor

Bu ileti Silk-R tarafından 28/10/2005, 22:58 yeniden düzenlenmiştir.
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
Peakload
mesaj 29/10/2005, 2:50
İleti #5


Peak
*****



Katılım : 8/07/2005
Üye no : 3537



İlk tavsiyem şu olucak ahter kardeşim.bu başlık sabit olmalı flowers.gif
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
H.T.R
mesaj 29/10/2005, 3:22
İleti #6


TR-ancer
*****



Katılım : 27/08/2004
Üye no : 1657



QUOTE(Silk-R @ 28/10/2005, 03:56 PM)
Kicklerle ilgili bir tavsiye.

Waves Plug-In kullaniyorsaniz oradaki Req, Maxbass ve C1 compressorlerden faydalanacagiz.

P.S. Req yerine tercih ettiginiz bir Eq ve C1 yerine tercih ettiginiz bir compressor kullanabilirsiniz. Onemli olan siradir : Equalizer -> Waves Maxbass -> Compressor

PROTECTED LINK Linkleri görebilmek için lütfen ÜYE Olunuz ( Please REGISTER to view links )


Katılıyorum bence de kick'e önce eq verip sonra kompress ederseniz daha dolgun bir ses elde edersiniz.

Bunu sebebi ise low frekansları daha yüksek bir sesi sıkıştırıyor olmanızdır...
Diğer türlü olduğunda (önce comp. sonra eq)-> ses diğer kombinasyon kadar sıkı gelmeyebilir.

Cihan dostum.. Burada tartışalım yukarıda zaten REFERANS diye mutlak bilgiyi koyacağımız bir topic olacak.. burada biraz pişsin önce.. smile.gif

Ayırca bir ara kick yapımı ile ilgili ir topic vardı.. onu deneyen var mı ? İyi yönleri, nasıl daha iyileştirilir vb? ?
Size hemen buluyorum..
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
H.T.R
mesaj 29/10/2005, 3:27
İleti #7


TR-ancer
*****



Katılım : 27/08/2004
Üye no : 1657



kick için canalpakin söyle yazmış..
QUOTE
Temiz uygun bir kicki alıp önce compressore sokuyorum ; genelde ratio yu 5:1
civarına getirip , attack değerini çok az seviyede azaltıyorum(4-6) genelde fazla azaltmam yoksa kickler canlılığını yitiriyor daha sonra kickin yüksek frekanslarını(yaklaşık 2000khz e kadar)törpülüyorum tabi kicke göre değişir törpüleme işi
ve en son olrakta çok çok az reverb (%02-%04 ) veriyorum , geneldede tuturuyorum istediğim kıvamı .


ayrıca

madraver söyle yazmış:

QUOTE
şarkı için doğru kick sample'ını aldıktan sonra compression'a şu ayarları uyguluyorum ratio 7:1, treshhold -13,-15 db arası gain db meter yarımıyla decibelli 0'a gelene kadar yükseltilio genelde gain 6,7 arasında oluyo,attack'ide 10 ayarlarım bir de low pass filtre 16000 hz'e dayıyorum. Eq ayarlını ise istediğim şeye göre değiştiriyorum daha derinden vuran bi kick istiosm 250 hz civarını indirip 90 hz ciavrından kaldırıyorum ama fazla değil daha tak diye vuran bi kick istiosam kickin frekans aralığına göre midlerini yükseltiorum...gerisinide mixin geneline göre volumden ayarlıyorum....

ama gerçek trance "daan" diye tertemiz vuran bi kick yapmak istiosanız işin sırrını sööliim...

işin sırrı;

iki adet kick alınır bunlardan birisi kesinlikle TR-909 bassdrum larından biri olmak zorundadır..ikicisi ise daha tiz tonlu bi kick seçilir...

1-909 drum bass'ı bir kanala atarsınız eq ayarlarını kickin midlerini(250-400hz arası genelde) çok indirir 90 hz tarafını yükseltirsiniz bu kick oluşacak kickin bass kısmıdır...daha sonra eq ayarlarına geri döncez...başka bişey yapmayın bu kanala...

2-diğer kicki ikinci kanala atarsınız bu kickin ise 90 hz tarafındaki asıl tak diye vuran hz'lerini kısar mid ve tizerlini yükseltirsiniz ve çok az bir hall reverb yada benzeri bir reverb verirsiniz yüzde 5 gibi bi ayar çakarsınız...

3-şimdi bu ilk iki kanalı bir üçüncü kanala atarsınız her iki kanaldan gelen ses bu tek kanaldan çıkacak şekilde bu kanala da yukarda söylediğim compression ayarlarını uygularsınz yada hazır compression ayarlarından bir brickwall compression seçebilirsiniz sesin duvara çarpmış etkisi verdiği için adı brickwalldur genelde "daan" etkisini yaratır bunun üstünde oynama yaparsınız...

4- Burda asıl işin espirisi işki kick sesini biri bass biri tiz olmak üzere tonlarken eq ayarlarını frekanslar birbirine çarpıycak şekilde ayarlamaktır burda kulağınız devreye giriyor seçtiğiniz kick tonlarına göre doğru ayarı oturtuğunuz zaman çıkan sonuç çok etkili oluyor.Tonlamayı yaparken bir spectrum analyzer yada eq analyzer kullanmanızı tavsiye ederim kulağın farkedemediği frekansları görsel olarak görerek doğru tonlamanıza yardımcı olur...

Daha sonra oluşan kick sesini o şekilde kullanabilirsiniz ama 3 kanalı işgal edeceğinden wav'a çevirip kullanmanızı tavsiye ediyorum.


deepCare ise söyle bir alıntı yapmış..

QUOTE
Bende sizinle aynı sampleları kullanıyorum.Sadece biraz daha farklı kullanıyorum.
İyi bir kick için aşağıdakileri deneyin;

1-)Midtonelarında güçlü ve iyi ses veren bir bass drum (Kick) seçin.
Seçtikten sonra waveform'a bakın,en yüksek noktayı alın,sample'ın başlangıcı çalmak üzere buraya koyun.
(Bunun sonucunda 1 khz'de clipleyecek, EQ'da bu sonucu alamazsınız.)

Bittikten sonra Kick'i düzenleyin ve sonra da düşük frekansları yok edin.
(500 Hz'ye kadar )

2-)Daha düşük frekanslara sahip (Örnek olarak 808 stili) başka bir kick seçin
ve treble'ı 1khz'ye kadar yok edin.

3-)Bunları birlikte loop yapın ve aynı anda çalın.
Daha sonra daha düşük frekanslı olan kick'e 2 ya da 3 ms' lik Delay verin.

4-)İkisini bir sample olarak birleştirin.(Kickler her zaman monodur.)
Gerekirse yenide kaydedin.

5-)İlk olarak yeni Kick'i ayarlar ;
attack : 11ms ,
treshold : -10/15db ,
ratio : 4 veya 5:1
ve (release olmayacak) şekilde Compressor a sokun.

6-)Gerekirse EQ ayarı yapın. (Çoğu zaman ihtiyacınız olmayacaktır)

7-)Artık Yeni bir bass drum'a (Kick) sahipsiniz.



http://www.tr-ance.com/forum/Kick-Tarifleri-t7812.html

Bunları deneyen var mı?? Veya eklemek istediğiniz??
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
Peakload
mesaj 29/10/2005, 3:41
İleti #8


Peak
*****



Katılım : 8/07/2005
Üye no : 3537



kick topiğini hatırlıyorum.deepcare arkadaşımız gerekli cevabı yazmıştı.airwave2in tavsiyeleri ile ilgili çok iyi bir topikti.kick için bende birkaç şey yazabilirim.fakat baştan bir kaç şey belirtmek istiyorum.hepimiz burada bir şeyler yapmak istiyoruz.bir şeyler öğrenmek eksikleri gidermek için uğraşıyoruz.söylenenleri akıl veriyormuş gibi algılayacak arkadaşlarımız olucaktır.unutmayalımki hepimiz öğrenciyiz bu konuda.kimse kimseye akıl verme derdinde değil.zaten hiçbirimiz bu konunun doktoru profesörü değiliz.öyle bir lüxümüz yok akıl verme gibi.lütfen baştan bunları bilerek hareket edelim ki,kimse ne kendini üstün görsün,nede karşısındakini küçük.....!!!vede konuşmalarımızı halk dilinde yaparsak insanlar daha iyi anlar.


kicke uygulanacak kompres ile ilgili birkaç şey ekleyebilirim.ama öncelikle compressor'ün tam bir açıklamsını kavrayalım :

compressor :


Kompresör, ingilizcesi ile Compressor, ses sinyalinin seviyesini otomatik olarak kontrol etmeye yarayan bir cihazdır, girişteki ses seviyesi kullanıcının tayin edeceği bir eşik seviyesinin üzerine çıktığında kompresör bu sinyali yine kullanıcının belirleyeceği bir oranda, hızda ve süreçte kısarak çıkışa verir. Girişteki sinyalin seviyesi eşik seviyesinin altına düştüğünde kompresör yine kullanıcının tayin edeceği bir hız ve süreçte devreden çıkar. Bu mikserin başında oturup fader'ları ses yükseldikçe aşağı çekmek ve ses normale döndüğünde fader'ları geri eski haline itmek gibidir, tek farkı kompresör cihazı bu işlemi bir insanın yapabileceğinden çok daha hızlı ve hassas olarak yapar.

Kompresörün birinci amacı, seviyesindeki iniş-çıkışların dengesizliği sebebiyle bir sesler bütünü arasında belli bölümleri kaybolma tehlikesi ile karşı karşıya olan bir sesi kontrol altına alıp, sesin dinamik aralığını daraltarak, yani sesin en yüksek seviyesi ile en düşük seviyesi arasındaki farkı sesin karakterine en az zararı verecek şekilde azaltarak, sesin bir bütün içerisinde daha rahat ve istikrarlı bir şekilde duyulmasını sağlamaktır.

Burada prensibin anlaşılabilirliği açısından Türkçe terminoloji kullanmakla beraber, piyasada mevcut cihazların hemen hepsinin üzerinde İngilizceleri bulunduğundan ilk başlarda Türkçelerin yanında parantez içerisinde İngilizcelerini de vereceğim ki bu yazıyı okuduktan sonra cihazın önüne geçtiğinizde nerede neyden bahsettiğimi daha kolay görebilesiniz.

Daha önce dediğim gibi, girişteki ses sinyalinin seviyesi kullanıcının belirlediği eşik (threshold) seviyesinin üzerine çıktığında kompresör bu sesi kompresyon oranı (rate) miktarınca kısar. Mesela, diyelim ki threshold -10dB, rate de 4:1 olarak tayin edildi. Bunun anlamı şudur: Girişteki sesin sinyal seviyesinin -10dB'in üzerine taştığı her 4dB'de kompresör bu artışı çıkışa sanki artış sadece 1dB olmuş gibi yansıtacaktır, yani girişte -10dB üzerine taşan her 4dB artış için kazanç ayarında 3dB kısılma gözlenecektir. Dolayısı ile diyelim ki girişteki sinyal -6dB'e vurursa bu çıkışa sanki -9dB'e vurmuş gibi yansıyacaktır.

Kompresyonun devreye ne kadar hızlı gireceğini atak zamanı (attack time) tayin eder. Örneğin eğer attack 50ms olarak belirlenmişse, sinyal eşik seviyesini geçtikten 50ms sonra kompresör ses seviyesini rate miktarında kısmaya başlar.

Kompresyonun devreden ne kadar geç çıkacağını da salıverme zamanı (release) belirler. Diyelim ki eğer release 300ms olarak belirlenmişse, giriş sinyali eşik seviyesinin altına düştükten 300ms sonra kompresör kazanç düşürmeyi bırakır, kazanç ayarını normale döndürür.

Aşağıdaki birinci şekilde sinyalin kompresyona girmeden önceki halini (mavi), ikinci şekilde hard-knee adı verilen keskin kompresyon uygulandıktan sonraki kalini (kırmızı) ve üçüncü şekilde de soft-knee adı verilen yumuşak kompresyonun ileriye bakış fonksiyonu ile beraber (look-ahead) uygulandıktan sonraki halini görebilirsiniz. Sinyalin attack ve release bölgelerindeki hareketlerindeki farklılığa dikkat edin.



Kompresyon prensibi itibarıyle bir bakıma kazanç kaybı demektir, zira kompresyona uğrayan sesin seviyesi düşer. Bu kayıbı tazmin etmek için kompresör cihazlarının çıkış katına make-up gain denen kaybedilen seviyeyi tazmin edici bir post-amplifikatör devresi daha eklenmiştir, dolayısı ile kompresyon esnasında ses seviyesinde diyelim 6dB bir zayıflama olmuşsa bu make-up gain ayarı ile tekrar bu 6dB kayıbı telafi edip sinyal seviyesini yükseltmek mümkün olur, ama bir farkla: kompresyondan önce sinyalin en kuvvetli noktası ile en zayıf noktası arasındaki fark daha fazla idi, kompresyon sonrasında sinyalin zayıf noktaları önceye göre daha da kuvvetlenmiş ve etkinliği/duyulabilirliği artmış oldu.

Kompresyonun müzik yapımında teknik olarak sağladığı faydalar sayısızdır. Bunlardan en önemlisi,sesin içinde transient (geçici) denen, ses karakterine büyük bir etkisi olmadığı halde bir anda haddinden fazla yüksek seviyelere ulaştığı için sinyali clipping'e sokan yüksek enerjili ani çıkışları kontrol altına alarak bağımsız sesin toplam müzik arasında daha fazla açılıp duyulabilmesini sağlamak ve birbirlerini bloke etmelerini önlemektir. Örnek vermek gerekirse, denemiş olanlar bilir: Diyelim bir vurmalı çalgı (davul kiti) kaydettiniz, üzerine başka enstrumanlar da kaydettiniz ve mikslemeye çalışıyorsunuz. Ama davul bir türlü müziğin arasında dolgun tınlamıyor, davulun sesini açmaya kalksanız kırmızı clip ışığı yanıp duruyor, sinyal tepelerde distorsiyona uğruyor, sinyali geri çekseniz davul arkada sanki komşu duvara vuruyormuş gibi zayıf kalıyor. Siz de nerede yanlış yaptım diye saçınızı yoluyorsunuz. Oysa eğer ses dalgalarının oluşum karakteristiğini incelerseniz, özellikle vurmalı çalgılarda membrana ilk vurulduğu ânın hemen arkasından membranın çok kısa süren ama enerjisi darbenin toplamının ortalamasından kat kat fazla seviyeye ulaşıp sönen bir bileşen ürettiğini görürsünüz. İşte sesin o kesintiye/distorsiyona uğrayan kısmı o transient adı verilen bileşenidir. Sesin beynin algılayabildiği karakterine çok büyük bir katkısı olmadığı halde müzik yapanların canını teknik açıdan çok sıkar. Onu kesmenin en kolay yolu uygun bir ayarda kompresyon uygulayıp kısarak bu ani çıkışları sanki o kadar da büyük enerjili değillermiş gibi çıkışa yansıtmaktır. Dolayısı ile, diyelim ki ortalama seviyesi -25dB ama transient seviyesi -6dB olarak kaydedilmiş bir trampet vuruşunun transient seviyesini uygun bir kompresyon ayarı kullanarak -18 seviyesine çekersek, kompresör cihazının çıkışındaki tazmin edici make-up gain kazanç devresinin yardımı ile sinyalin ortalama seviyesini bir anda -25dB'den -10dB civarına rahatlıkla çıkartabiliriz, hem de sinyali hiçbir distorsiyona sokmadan. Gördüğünüz gibi uygun bir kompresyon kullanımı bize müziğin içindeki enstruman seviyeleriyle daha rahat oynayabileceğimiz bir tavan boşluğu (headroom) verir.

Ancak burada dikkat edilmesi gereken çok önemli bir husus vardır ki o da dip gürültüsüdür. Kompresörler çalışma prensiplerinin bir getirisi olarak dip gürültüsünü abartırlar. Az evvel yukarıda verdiğim trampet örneğini ele alırsak, kompresör kullanarak bir trampet vuruşunun ortalama şiddetini 12dB kadar artırırken aynı zamanda o trampet sesiyle beraber sinyale karışıp kaydedilmiş olan gürültüyü de 12dB miktarınca yükseltmiş olursunuz. O yüzden çoğu kompresörün hemen girişinde bir Noise Gate (gürültü kapısı) devresi bulunur ki bu noise gate'in açılıp kapanmasını kullanarak sesler arasındaki sukûnetli bölgelerdeki dip gürültülerini bloke etmek mümkün olsun. Vuruşların bulunduğu bölgeye denk gelen gürültülerin zaten önemi yoktur zira o vuruşun şiddeti dip gürültüsünden kat kat daha fazla olduğundan vuruşun altındaki gürültüyü beyin algılamaz, önemli olan gürültüyü sukûnetli anlarda kesmektir.

Bu sebeple, henüz daha kayıt aşamasındayken dip gürültüsüne sebep olacak faktörleri en aza indirmek gerekir ki daha sonra miksaj aşamasında başınız ağrımasın.

Şimdilik bu kadar, önümüzdeki günlerde kompresyon tipleri (soft-knee/hard-knee, single band/multiband), kompresyondaki metodlar, teknikler, kompresyondaki transparanlığın önemi ya da kompresörün tasarımından gelen bir renklendirmenin avantaja dönüştürülmesi, farklı kompresyon tekniklerinin farklı sesler üzerindeki davranış farklılıklarının incelenmesi ve tecrübeyle sabit bazı püf noktalara gireceğiz, tabii bu zaman alacak, dolayısı ile öyle bunları önümüzdeki üç günde benden beklemeyin.

Ayrıca şunu unutmayın: Burada yazılanlar bir teknik izahattir. Oysa müzik bir sanattır, artistik yanı teknik yanından daha önemlidir, o yüzden müzik yapımında esas kriter " Rock müzik için gros pedalda -16dB threshold'da 6:1 rate 20ms attack 80ms release iyi gider" den ziyade "kulağına doğru tınlıyorsa doğrudur, yanlış tınlıyorsa yanlıştır" yaklaşımıdır. Zira "aman basayım kompresyonu ses seviyesini yükselteyim de beynine beynine vursun" derken aşırı kompresyondan sesin o keskinliğini öldürebilirsiniz de. O yüzden aklınızdan çıkarmayın, en güzelini deneyerek tecrübe ederek bulursunuz.

Bu açıklamanın üstüne açıklama yapılmaz.Tekrar sağol MAHCEM abi...

iyi bir ücretsiz compressor için bunu indirebilirsiniz:

PROTECTED LINK Linkleri görebilmek için lütfen ÜYE Olunuz ( Please REGISTER to view links )


Bu ileti peakload tarafından 29/10/2005, 6:01 yeniden düzenlenmiştir.
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
H.T.R
mesaj 29/10/2005, 3:49
İleti #9


TR-ancer
*****



Katılım : 27/08/2004
Üye no : 1657



Çok çok çok faydalı... wub.gif wub.gif
Bu kadar güzel(açık ve net) anlatanı -türkçe- daha önce göre okumamıştım cihan dostum teşekkür ederim: eminim birçok compression problemi çeken arkadaşımıza çok iyi gelcektir bu yazı biggrin.gif

Bu ileti Ahter_Sönmez tarafından 29/10/2005, 20:37 yeniden düzenlenmiştir.
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
Peakload
mesaj 29/10/2005, 3:56
İleti #10


Peak
*****



Katılım : 8/07/2005
Üye no : 3537



Mahcem Abi: türkçe terminoloji uzmanı,hayatını ses ve müziğe adamış,iskoçyada yaşayan müthiş bir insan.her derde deva bir abimiz.bende vesayire bir forumdan tanışıyorum uzun zamandır.ama adam öyle bir türkçe kullanıyorki,mesela ben compressörün ne olduğunu çocuk yaşta öğrendim,ama bu şekilde bir 10 sene sonra daha açıklayabileceğimi anca umud ediyorum smile.gif

Bu ileti Ahter_Sönmez tarafından 29/10/2005, 20:38 yeniden düzenlenmiştir.
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post

16 Sayfa V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 kullanıcı bu başlığı okuyor (1 Misafir)
0 üye:

 

Collapse

> Benzer Konular

    Konu Başlığı Yanıtlar Konuyu Başlatan Okunma Son Faaliyet
No new   42 H.T.R 62125 13/05/2006, 20:51
Son İleti: H.T.R
No new   1829 Engee 58397 6/06/2017, 15:29
Son İleti: Ozzo
No new 3177 axelrod 155409 19/11/2015, 11:50
Son İleti: zatoichi
No new   157 zenstation 27408 23/01/2016, 14:53
Son İleti: serhatrance
No new 65 Haqan_25 18640 11/03/2016, 16:32
Son İleti: nickwarren
No New Posts   10 djfancy07 6554 28/06/2014, 11:32
Son İleti: berkatabay
No New Posts   4 blitzx 708 21/01/2015, 20:29
Son İleti: Audiotic
No New Posts   0 taha1988 778 7/01/2015, 10:43
Son İleti: taha1988
No New Posts 5 Drknss 532 7/05/2015, 2:01
Son İleti: anilkaradag




Kelime Bulutu:

Tarih: 20/09/2017, 14:58