IPB

Hoşgeldiniz Ziyaretçi ( Üye Girişi | Üye Olmak İçin Tıklayın )


4 Sayfa V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Modern Müzik Teorisi, Contemporary Music Theory
leon2103
mesaj 22/07/2009, 18:59
İleti #1


Kıdemli Üye
****



Katılım : 25/01/2005
Üye no : 2484



Access to 32 Countries and 54 locations, PPTP, L2TP, SSTP, OpenVPN Supported, sstp vpn service EarthVPNMerhaba arkadaşlar,

Yakın bir süredir forum içinde kimi zaman yüzeysel olarak bahsi geçen, Nota, Armoni, Akor gibi müzik yapımında çok önemli unsurları içine alan Modern Müzik Teorisi ile ilgili olarak bir yazı dizisi hazırlamaya karar verdim. Öncelikle, bu bilgileri ve görsel öğelerin çoğunu (tamamına yakın bir kısmı) Mark Harrison'un 3 ciltlik Contemporary Music Theory kitaplarından size aktarmaya çalışacağım, kitaplar İngilizce, bu nedenle kimi durumlarda doğrudan kitap çevirisini kullanırken, gerekli hallerde de bugüne kadar konu ile ilgili edindiğim pratik bilgileri aktarmaya çalışacağım. Özellikle aktarmak istediğim unsurlardan biri de, kitap içinde tüm nota ve akor isimlerinin batı kaynaklı olmasından ötürü arada Türkçe karşılıklarını da vermeye çalışacağım bazı uluslararası kabul edilen simge yahut müzik diline yönelik bilgileri ezberlemeniz gerekebilir, bildiğiniz gibi ülkemizde ne yazık ki bu konulara yönelik kolay anlaşılır ve kullanışlı kaynak bulmak çok zor, gerekli noktalarda elimdeki Türkçe kitaplardaki bilgileri de sizinle paylaşacağım, bununla birlikte konulara ilişkin gerekli ses dosyaları ekleyip, yabancı kaynaklı da olsa görsel olarak faydalanabileceğiniz video linklerini de ekleme düşüncesindeyim. Kitabı baz almamın nedeni, içerikte bu sıralamayı takip edebilmek ve anlatım esnasında kopukluklara yer vermemektir. Konular ile ilgili soru, görüş ve düşünceleriniz olursa elimden geldiğince cevaplamaya gayret ederim. Umarım herkese yararlı olur.

Not: Konular ile diğer içeriği (örn: normal yazı) ayırmak istediğimden her konu için ayrı mesaj eklemeyi daha uygun buldum. thumbsup[2].gif
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
Ancient Mind
mesaj 22/07/2009, 19:33
İleti #2


TR-ancer
*****



Katılım : 24/11/2004
Üye no : 2069



Ne diyeyim zor meşakkatli bir olaya soyunmuşsunuz . Başlıklara ait örnek video linki (ya da sadece müzik örneği ) daha etkili olur . Genel çerçeveyi elektronik müzik ile entegre halinde götürürseniz daha etkili olabilir . Şimdiden kolay gelsin .
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
Reaper
mesaj 22/07/2009, 19:48
İleti #3


Aktif Üye
***



Katılım : 4/05/2009
Üye no : 52675



Kolay gelsin Leon,
yapmak istediğin şey çok zor ve fedakarlık gerektiren bir iş..
Ama süper.. smile.gif
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
leon2103
mesaj 22/07/2009, 20:52
İleti #4


Kıdemli Üye
****



Katılım : 25/01/2005
Üye no : 2484



Konu 1
NOTA İSİMLENDİRME DÜZENİ VE MÜZİK ALFABESİ

Her şeyden önce, müziğin de başkalarına kolay aktarılabilmesi, bilgilerin içeriğinin bütünlüğü adına kendince bir dili olduğunu hepimiz biliyoruz. Müziğin bir dil olduğunu kabul edersek az sonra görecekleriniz de Müzik Alfabesi olarak adlandırılabilir. Burada daha önce söz ettiğim yabancı dil unsurundan dolayı öncelikle bizim dilimizdeki nota isimleri ile artık uluslararası sayılan İngilizce nota isimlerinin karşılıklarını belirtmek istiyorum. Toplamda 7 adet olan bu notaların İngilizce ifade şekillerini ezberlerseniz, her şey daha kolay hale geleceği gibi, ileride de karşınıza kaynak çıktığında daha pratik olarak anlayabileceksiniz.

Nota isimleri ve Karşılıkları:

C= Do
D= Re
E= Mi
F= Fa
G= Sol
A= La
B= Si

İPUCU: Dikkat ederseniz aslında sıralamayı değiştirdiğimizde İngilizce alfabesindeki ilk yedi harf çıkmaktadır karşımıza. Eğer C=Do'dan başlamak algınızı bozuyorsa A-B-C-D-E-F-G şeklinde sıralayarak onlara karşılık gelen notaları ezberleyebilirsiniz. Ancak unutmamak gerekir ki müzik dilinde C=Do notası pek çok detay için referans noktası oluşturduğundan önünde sonunda C-D-E-F-G-A-B-C sıralamasına alışmanız sizin yararınıza olacaktır.

İPUCU 2: Dikkat ederseniz F=Fa notasının karşılığıdır, F'yi her görüşünüzde Fa olduğunu aklınıza getirirseniz böylece geriye ezberlenmesi gereken sadece 6 basit nota kaldığını göreceksiniz.


Öncelikle ifade edilmesi gereken diğer bir husus ise bu konu içeriklerinde bilgileri üzerinde yorumlayacağımız enstrüman piyano klavyesi olacaktır. Başka enstrümanları kullanmayı bilenler, temel olarak standart olan bu bilgileri kendi enstrümanları üzerinden uygulayabilirler. Piyano kullanılmasının nedeni görsel olarak daha az kafa karıştırıcı bir yapısı olması ve bir tür müzik daktilosu sıfatına sahip olmasıdır.

Bu bilgileri aktardıktan sonra aşağıdaki diagramda söz konusu notalar ve piyano klavyesi üzerindeki yerleşimlerini gösterebiliriz.

Yüklenmiş Resim

Görebileceğiniz gibi piyano üzerinde doğru konumları bulmamızı sağlayan unsurlar aslında siyah tuşların yerleşim biçimidir. Dikkat edecek olursak gruplar halinde ikili ve üçlü siyah tuşların aralarında tüm beyaz tuşları görebiliriz. Standart bir piyano 88 tuştan oluşur, ses genişliği kalın La ‘dan ince Do’ ya kadar yedi oktav ve bir minör üçlüden ibarettir. Bu şekilde ele alındığında ve elimizde de toplam 7 nota bulunduğuna göre bu 88 tuş içinde birden fazla C=Do ile başlayan dizi olduğu anlamına gelir. İşte ikili ve üçlü olarak dizilmiş siyah tuşların fonksiyonu burada başlar, zira her ikili grup siyah tuşun solundaki beyaz tuş bir Do notasını © ifade etmektedir. Konuya tamamen yabancı olanlar "madem öyle neden birden fazla DO © notası var?" diye sorabilirler, bunun yanıtı soldan sağa, ya da sağdan sola her bir DO © notasının bir önceki ya da sonraki Do © notasının oktavı olduğunu söyleyebiliriz. Endişelenmeyin, şu anda bilmediğiniz bu terimleri konular ilerledikçe detaylı olarak açıklayacağım.
Bu durumda üstteki resimde de görüleceği gibi İkili siyah tuşun hemen solundaki nota (ve Notalar) Do yani C adını alırlar. Aynı şekilde hemen sağındaki beyaz tuş, yani iki siyah tuşun arasında kalan beyaz tuş Re yani D notası, ikili siyah tuşların sağında kalan beyaz tuş ise Mi yani E notası olarak anılır. Dikkat ederseniz Mi yani E notası ile bir sonraki nota arasında siyah tuş bulunmaz, bunun neden olduğunu daha sora açıklayacağız. Şimdi örneğimizden devam ederek diğer notaların da konumunu ve ismini yazalım: Siyah tuşları baz aldığımıza göre sonraki siyah tuşlar üç adettir ve üç siyah tuşun solundaki ilk beyaz tuş Fa yani F notası, hemen yanındaki beyaz tuş Sol yani G notası, onun sağındaki beyaz tuş La yani A notası ve siyah üçlünün en sonunda yer alan son beyaz tuş ise Si yani B notasını ifade eder. Si yani B notasından sonra gelen beyaz tuş yine sıradaki ikili siyah tuşun soluna geldiğinden aynen başta ki gibi Do yani C notasıdır. Dikkat ederseniz aynen Mi (E) ve Fa (F) nota aralığında olduğu gibi Si (cool.gif ve Do © notaları arasında da bir siyah tuş bulunmaz.

Şimdi bilgilerimize yeni bir terim ekleme zamanı geldi: Soldan sağa doğru, bir Do notasından diğer Do notasına kadar olan diziye Majör gam adı verilir. İngilizce karşılığı Major Scale'dir ve modern müzik teorisinin dayandırıldığı en büyük temeli teşkil eder. Majör Gam siyah ve beyaz tuşların toplamı olarak 12 yarım sesten oluşur. Yani Do © notasından diğer DO © notasına kadar siyah ve beyaz tuşların toplamı 12'dir ve bu 12 rakamı da müzik teorisini kavramamızda bize yardımcı olacak sayılardan biridir, çünkü bu 12 ses bir oktavı oluşturmaktadır.


Beyaz tuşların isimlerini ve nasıl konumlandıklarını açıkladığımıza göre şimdi de konuyu daha iyi kavramamızı sağlayacak olan siyah tuşlara geçebiliriz: Bilindiği üzere ses fiziki olarak frekans değerleri ile ölçülür ve yorumlanır, bu bilgiyi piyano klavyesi üzerinde yorumlayacak olursak, soldan sağa doğru piyano tuşlarına bastığımızda frekans yükselir yani tizleşir, aynı şekilde tuşlara sağdan sola doğru basıldığı takdirde ise frekans alçalır yani bass sesler oluşmaya başlar. Konumuz daha çok elektronik müzikle bağlantılı olduğundan burada hemen temel bir bilgi aktaralım: İnsan kulağının algılayabileceği standart ses frekansları 20Hz ile 20000 Hz aralığıdır, bu bağlamda Da Vinci'nin Altın Oran tabir edilen hesaplaması ile bulunan ve doğadaki temel ses olarak kabul edilen, hatta çoğu enstrümanın akort edilmesinde temel olan La (A) notası 440Hz'dir. Bununla ilgili detayları ilerleyen aşamalarda paylaşmaya gayret edeceğim. Siyah tuşlara geri dönersek, söz konusu 12 tuşun aralıklarının yarım ses olduğunu belirtmiştik, bu koşullarda Do © notasını baz alarak hareket ettiğimize göre Do notasının hemen yanında bulunan ve ikili siyah tuşların ilki olan tuş Do notasından yarım ses daha tizdir, buna bağlı olarak aynı siyah tuş, Re notasının da solunda kaldığı için Re notasından da yarım ses pes olur. İşte bu nedenle iki beyaz tuş arasında kalan siyah tuşların aslında iki ismi vardır ve tüm bu siyah tuşlara arıza tuşları adı verilir.
Arıza terimi sık sık duymuş olabileceğiniz Bemol ve Diyez terimlerinin genel adıdır, bir nota bemol ya da diyez ile birlikte anılıyorsa aldığı nota ismine göre arızalı notadır Örnek Do Diyez, La Bemol gibi.

Hemen burada neye göre diyez ya da bemol ismini aldıklarını açıklayalım, ancak şimdilik kafanız karışmasın zira Majör Diziler ve Akorlar konularına geldiğimizde bu bilgileri çok daha iyi kavrayacaksınız. Piyano klavyesinde Soldan sağa gidildiğinde frekans değerinin yükseldiğini yani tizleştiğini söylemiştik, buna göre her beyaz tuşun yanındaki siyah ya da beyaz tuş frekans değeri açısından ondan daha tiz olacaktır. Herhangi bir siyah tuş, herhangi bir beyaz tuşun sağında kalıyorsa aynı kavram çerçevesinde tiz hale geleceğinden ve siyah tuşlar sadece yarım ses değerine sahip olduklarından, beyaz tuşun sağında kalan siyah tuş Diyez ismini alır. Ayın şekilde sağdan sola doğru frekans değerleri alçaldığından ve bas sesler oluşmaya başladığından herhangi bir beyaz tuşun solunda kalan siyah tuş, o beyaz tuştan yarım ses daha kalın yani pes olacaktır, bu durumda da o siyah tuş Bemol adını almaktadır.

Aşağıda göreceğiniz diyagram DO Majör dizisi içindeki Nota isimleri ile birlikte siyah tuşların aldığı çift isimleri göstermektedir.
Yine İngilizceye yönelik bilgi olarak :
Bemol= Flat ismini alır ve porte üzerinde (#) işareti ile gösterilir.
Diyez = Sharp ismini alır ve porte üzerinde (cool.gif işareti ile gösterilir.


Yüklenmiş Resim

Görüldüğü üzere siyah tuşlar, beyaz tuşlara mukabil aldıkları konuma göre ikişer isme sahiptirler. Tek tek adlarını yazacak olursak soldan sağa doğru:
İkili siyah tuş gurubunun ilk siyah tuşu Do Diyez (C#) ya da Re Bemol (Db)
İkili siyah tuş gurubunun ikinci siyah tuşu Re Diyez (D#) ya da Mi Bemol (Eb) adlarını alırlar.
Aynı şekilde
Üçlü siyah tuş gurubunun ilk siyah tuşu Fa Diyez (F#) ya da Sol Bemol (Gb)
Üçlü siyah tuş gurubunun ikinci siyah tuşu Sol Diyez (G#) ya da La Bemol (Ab)
Üçlü siyah tuş gurubunun üçüncü siyah tuşu La Diyez (A#) ya da Si Bemol (Bb) adlarını alırlar.

Bu temel bilgilerle ilk konuyu tamamlamış oluyoruz, bundan sonraki konularda nota isimleri İngilizce olarak yer alacağından ilgili kişilerin söz konusu yedi nota ismini ezberlemelerini tavsiye ederim. Önümüzdeki konu içinde ARALIK (Interval) nedir? Müzik notalarına neden ihtiyacımız var? Majör dizinin diğer özellikleri ve müzik notalarının ritmik değerlerine dair bilgileri paylaşmaya çalışacağım. Görüşmek üzere.
Leon.
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
Stack
mesaj 23/07/2009, 1:26
İleti #5


Moderatör
Grup Simge



Katılım : 14/12/2007
Üye no : 15066



valla tebrik ederim..

sebebine gelince;
bende dijital ve akustik müziğin savaşı, akustik müzik yapanların dijital müziğe atıfları, dijital müziğin akustiğe karşı avantajları ve neden altta kalmamamız gerektiği üzerine, alıntı ve kendi fikirlerimden oluşan, gerçekten insanın vizyonunu geliştirebilecek bir yazı hazırlamaya çalıştım..ama bu yaklaşık 15-20 kitap sayfasına denk geleceği ve çok vakit alacağı için vazgeçtim; itiraf ediyorum smile.gif

bu yüzden tebrikler..devam et..
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
yourmajesty
mesaj 23/07/2009, 3:05
İleti #6


Aktif Üye
***



Katılım : 11/01/2009
Üye no : 35337



tanrı seni kutsasın komutan...ailecek takip ediyoruzz...
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
immo
mesaj 23/07/2009, 10:11
İleti #7


Aktif Üye
***



Katılım : 9/10/2006
Üye no : 9090



gerçekden çok emek ve çaba isteyen bi iş bu yolda ölen şehittir arkadaşsmile.gif) bende uzun zamandır araştırmadayım takipdeyiz
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
leon2103
mesaj 23/07/2009, 20:34
İleti #8


Kıdemli Üye
****



Katılım : 25/01/2005
Üye no : 2484



sağ olun arkadaşlar, yarın ya da en geç cumartesi günü ikinci bölüm hazır olacak sanıyorum, ilk konuda doğrudan forum sayfasına yazmış olduğum için bazı simge ve yazım hataları oluşmuş, artık dosyayı başka bir şekilde hazırlayarak buraya ekleyeceğim. Umarım daha tertipli olacaktır. Bununla birlikte elbette bu yazıları devam ettirebilirsem eğer, bu bahsi geçen konuyu temelden ele almak için yapılan bir çalışma olacaktır, burada %99'umuzun elektronik müzikle ilgili olduğu ortada, elimden geldiğince de kendi bilgilerim dahilinde prodüksiyona yönelik bir takım detayları paylaşmaya gayret edeceğim, fakat buradaki durumu akustik ya da elektronik olarak sınıflandırmak istemiyorum, tamamen müzik olarak ele almaya çalışıyorum, bunun yanında çok sayıda yabancı dildeki video'nun linkini verip, yahut onları sizlerle rapid... gibi ortamlardan paylaşıp işin içinden sıyrılabilirdim, ancak konuyu böyle ele alış şeklimin bir şekilde bana da yararı olacağını düşünüyorum, ne de olsa ben de bu konuda prof değilim, öğrendiklerimi zaman içinde sizinle paylaşarak kendi bilgilerimi de pekiştirmiş olacağıma inanıyorum, bununla birlikte konu ile ilgili birikimi olanların, yahut dökümana sahip olup da henüz içeriklerini çözmeye zaman bulamamış olanların da yardımlarını istiyorum, konu içinde kirlilik yaratmamak adına bu tür dokümanları olanlar PM'den benle temas kurarak bunları ulaştırırlarsa belki içlerinden çok pratik ipuçları, algıyı kolaylaştıracak bilgiler edinebiliriz diye düşünüyorum. Evet hali hazırda üç ciltlik bir kitap var, bunun yanında da çok sayıda kaynak edindim, ancak kitabı daha önce inceleyenler olduysa bileceklerdir, kitaplar çok pratik bir anlatım diline sahip değiller, o yüzden her türlü destek konunun gelişmesine, bu meyanda bizlerin de gelişmesine yardımcı olacaktır diye düşünüyorum.

Bu ileti leon2103 tarafından 23/07/2009, 20:34 yeniden düzenlenmiştir.
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
Kenshin Himura
mesaj 27/07/2009, 2:01
İleti #9


Aktif Üye
***



Katılım : 17/07/2008
Üye no : 19411



Son sürat devam hocam smile.gif takibindeyiz.
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post
Rahmi Sever
mesaj 27/07/2009, 13:49
İleti #10


TR-ancer
*****



Katılım : 28/01/2006
Üye no : 5597



emeğine sağlık çok güzel bilgiler paylaşmışsın devamını dileriz teşekkürler.
Go to the top of the page
PM  
+Quote Post

4 Sayfa V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 kullanıcı bu başlığı okuyor (1 Misafir)
0 üye:

 

Collapse

> Benzer Konular

    Konu Başlığı Yanıtlar Konuyu Başlatan Okunma Son Faaliyet
No new   1973 fishroe 118187 6/07/2017, 16:44
Son İleti: zodiac_tauruss
No new   597 cLubbin 40850 9/07/2016, 23:09
Son İleti: Ozzo
No new   40 TRANCEİST 2497 25/03/2017, 22:28
Son İleti: TRANCEİST
No new   41 sicko 6354 20/03/2017, 18:14
Son İleti: Beşiktas Müzik Merkezi
No new   34 teenaged 3627 10/05/2011, 19:29
Son İleti: kyo
No New Posts   1 iso___ak 343 3/02/2017, 0:15
Son İleti: djspruce
No New Posts   0 galatasarayitm 0 24/07/2017, 16:35
Son İleti: galatasarayitm
No New Posts   0 galatasarayitm 0 24/07/2017, 16:37
Son İleti: galatasarayitm
No New Posts   0 galatasarayitm 0 24/07/2017, 16:41
Son İleti: galatasarayitm




Kelime Bulutu:

Tarih: 20/09/2017, 15:00